Jeg har stilt meg selv spørsmålet mange ganger. Skal jeg gå får lukket eller åpent medlemskap. Og jeg har funnet ut at det beste for Millennials Masterclass er å ha en evergreen portal - altså en portal hvor det alltid er mulighet til å bli medlem.
Og still deg selv dette spørsmålet: Hvis du virkelig vil lykkes online (med medlemskap) skal du da kun ha dørene åpne 2 ganger i året?
Vi kan jo bare se på medlemskap fra hele verden; de som har lyktes stort og tjener millioner, har ikke lukket dører - det funker så klart for noen, men langt i fra for alle. Faktumet er - det gir ikke spesielt stor forskjell om du har lukket eller åpen portal. Det er for og imot for alt!
Svaret til hva du skal gå for, blir plutselig enkelt når du ser hva du tilbyr i portalen.
Når du skal velge en lukket portal:
* Passer spesielt godt til produkter med tidsfrister. Si f.eks at du har en oppstart og en avslutning. Et online kurs passer derfor veldig godt som en lukket portal. Hvis du har et medlemskap hvor du skal ha full fokus på en gruppe mennesker over tid - passer også lukket portal.
* Passer også spesielt godt til portaler som har grüppe coaching, og f.eks mastermind hvor du kun tar inn x antall nye medlemmer.
Vi kan ta et par geniale eksempler her:
Amy Porterfield & Stu Mclaren driver begge med online kurs og medlemsportal - og de har begge åpning kun 1 gang i året.
Ved å bruke en slik strategi, kan man oppnå masse oppmerksomhet rundt produktene, og ved å selge kun 1 gang i året vil de kunne sanke inn mange medlemmer.
Det som skjer er at de som gjerne prokrastinerer og sliter med å ta avgjørelser, gjerne tar et valg. Spesielt om de får en Earlybird pris - eller noe ekstra med i pakka. Man får en følelse av at man bare må ta action nå, ellers går man glipp av muligheten og må vente et heeeelt år til.
Og selv om Amy & Stu rocker med denne metoden, betyr det ikke nødvendigvis at det vil funke for ditt produkt:
1. Det er kostbart; fordi du bruker gjerne endel penger på annonser for å hype opp treninger og annet som drar inn potensielle kunder.
2. Det er ekstremt tidkrevende, og uten et team i ryggen er det vanskelig å få alle tråder til å henge sammen.
3. Det kan backfire litt - for når din idealkunde kommer til stengt dør - kan vedkommende velge noe annet istedet.
Om du ikke har en spesiell grunn til hvorfor du skal ha dørene lukket (som f.eks at portalen har 8 moduler og skal gå over 3 måneder med live oppfølging pr modul) så er det heller ikke nødvendig å ha dørene lukket. DU vil kunne få like mange medlemmer med, ved å ha en åpen portal.
Skal du ha dørene lukket - så husk å få med deg følgende på salgssiden din:
* Tidlig på salgssiden må du vise seerene at dørene lukkes, og at tilbudet gjelder kun x antall dager/uker.
* Husk også å vise seerene dine NÅR du åpner portalen igjen, slik at de kan sette seg på en venteliste.
Få tak i denne fantastiske planneren med et eget trackingsystem slik at du når målene dine hver måned. Trykk her!
Når du skal velge en ÅPEN portal:
* Passer spesielt godt til medlemsportaler som ikke har en tidsfrist.
* Passer spesielt godt til portaler som slipper ut innhold regelmessig
* Passer spesielt godt til portaler som kan hjelpe idealkundene sine med en gang, ved at de finner innhold og kan bruke det asap.
* Passer spesielt godt til "hjelp deg selv" portaler - som f.eks underviser i hvordan få salg via instagram story, eller hvordan opprette en FB annonse.
Det er også derfor jeg har valgt å ha Millennials Masterclass åpent året rundt.
Du kan ikke ha slike "BOOM" lanseringer med en åpen portal, og mister godene ved å ha en lukket portal. Men det betyr ikke at du ikke kan skape en strøm av nye kunder inn i portalen hver måned. Det handler kun om å legge en helt annen salgstrategi - og virkelig bruke sosiale medier for det det er verdt. Det er virkelig det beste ved å ha en åpen portal. Du kan få en stødig vekst i omsetningen pr måned med gode strategier.
* Du kan ha kule salgstrakter som går på automatikk.
* Du kan ha flash-salg. F.eks kanskje unike tilbud på unike dager.
* Hvis du bygger relasjoner og de stoler på deg - så vil de investere i deg.
* Ved å ha en åpen portal kan du også tiltrekke deg de kundene som vil skape resultater NÅ, og ikke imorgen. (Jeg er selv slik, og skal jeg investere i noe ønsker jeg ikke å vente i et helt år.)
Det er stor forskjell på hva som er hva. Lukket eller åpen?
Det kommer som sagt helt an på ditt produkt og dine idealkunder.
Syntes du det er vanskelig å velge; Åpen eller lukket?
Send en mail til [email protected] om du skulle være usikker på dette temaet. Sammen kan vi finne ut hva som er perfekt for deg og ditt produkt/tjeneste.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.