Syntes du det er litt skummelt å skulle dele ofte nok hva du jobber med på Instagram?
Du er ikke den eneste. I Millennials Masterclass får jeg ofte spørsmål som ligner dette: "Hvor ofte skal jeg presentere meg selv?", og "Men blir det ikke for mye av det gode?"
La oss bare starte med fakta: Online-verdenen er i konstant utvikling, noe som betyr at vi også må utvikle oss med det hvis vi skal holde tritt.
Det betyr at det som kanskje funket for 1 år siden, ikke nødvendigvis er like bra i dag. Det betyr at markedsføring og salg også utvikler seg.
Spørsmål til deg:
Hvor stor sjanse er det for at du leter etter noe spesifikt på Instagram?
Hvis du kommer over et produkt du har lett etter lenge, og du ser at noen snakker om det på instagram - hvor stor er sjansen for at du kjøper da?
Instagram blir mer og mer en søkeplatform for spesifikke ting vi leter etter. Litt som pinterest, men ikke helt.
Instagram tilrettelegger også mer og mer for bedrifter. Det eies tross alt av FB som overhode ikke er det samme som det var når det ble opprettet - et dating nettsted for studenter?
So 15 years ago.... Og det er nettopp det det er også. 15 år siden.
For let's face it; Man kan ikke gi, gi og gi og forvente at folk plutselig skal kjøpe av deg? Det funker bare Så-----lenge, og så begynner folk å skjønne tegninga.
Freebies er bra i starten for å nå ut til et større publikum, samle kontakter og ja - email lister er kanskje den eneste tidløse markedsføringsmetoden som funker like bra i dag som da det startet. Og man må jo få bygget email-lister effektivt - dette vil jeg snakke mer om i et annet innlegg.
Greia er: Fordi dagens gründere har vært SÅ opptatt av å gi, har dem blitt redde for å selge online.
Og du kan kanskje kjenne deg igjen i spørsmålene over - det verste man kan bli er vel salesy online...?
Det er her jeg kommer inn, for å faktisk minne deg på at:
1. Du kan ikke bli salesy om du genuint ønsker å hjelpe andre.
2. Du kan ikke snakke nok om bedriften din, hvis følgerskaren din er genuint interessert i det du leverer
3. Noen trenger din hjelp i dag, imorgen og helst i går. Men ingen vil finne deg, spesifikt fordi du ikke deler det du tilbyr.
Så la året 2021 bli det året du virkelig skaper verdi for din bedrift.
Husk:
.... Folk må se noe MINST 7 ganger før det sitter, før de tar action på det osv. Eks: Jeg ser fort hvem jeg kan hjelpe i Millennials Masterclass, og noen ganger må jeg dele mye og ofte for at de skal ta action og bestemme seg. Det kan ta 3 dager, 3 uker, og det kan ta 6 måneder.
Så for å ta din bedrift et nytt nivå i 2021, prøv ut disse svært spesifikke stegene for å løfte salget online:
- Start hver dag du legger ut story med å introdusere deg kort.
Eks: "Hei, Din Coach Alice fra Millennials Masterclass her.. I dag skal vi snakke om..."
- Når du deler behind the scenes - ta oss med inn i dagen din. La oss se kontoret ditt, rutinene dine, arbeidsoppgavene dine, hvordan du pakker en vare, hvordan du sender varen, hva du pleier å pimpe kurset ditt med, hvordan du redigerer en film. Altså these things matter! Fordi det lagrer seg i underbevisstheten - og vi får en bredere forståelse rundt hva du faktisk jobber med.
- Når du anbefaler et annet produkt - sørg for at du alltid har dine egne produkter i bakgrunn. (uten fokus, men de er der)
- Når du snakker om dine tjenester og produkter, snakk med entusiasme og husk at du skal fokusere på kunden din - ikke på hva som kommer inn på konto. Hvis du bare tenker "What's in it for me?!" er ikke markedsføringen 100% genuint: hvis du snur på det og istedet tenker "What's in it for him/her?!" da snakker vi.
Og bonus tips: Gjør det enkelt for følgerene dine å ta et valg - ved at du faktisk fronter en typisk utfordring kunden din har. Vil hun fremdeles være utfordret, eller vil hun gjøre det lettere ved å bare hoppe i det og investere i seg selv?
- Når du snakker på video og deler innlegg, husk at du ikke snakker til alle. Vi kan ikke hjelpe alle eller flest mulig. Ved å hjelpe flest mulig, vil du ikke treffe noen. Salget påvirkes i stor grad av hvor spesifikk du er i markedsføringen din.
Eks: Jeg hjelper bare kreative entreprenører i Millennials Masterclass. På mange måter er de lik meg selv. Vi har ofte mye til felles. Så når jeg markedsfører meg, snakker jeg og skriver mot den ene personen jeg vet har mye til felles med meg selv. Det samme gjelder Gründerboksen.
Bonus eksempel: Du driver ikke et galleri med 1000 forskjellige kunstnere. Du driver et galleri med 1 kunstner - toppen 3, og de når ikke ut til ALLE, men til de som elsker denne type kunst.
Det betyr også at kunsten kan opp i pris, fordi de vet hvem som setter pris på slik kunst, og så håper de selvsagt at nye kunder finner veien inn og åpner øynene for samme kunst. Hadde de derimot ikke hatt kunsten på veggen - hvordan i alle dager skulle de truffet folket?
Veldig visuelt moment, plutselig.
Konklusjon: det finnes mange måter å markedsføre seg på, som skaper salg uten å være salesy. Når det er sagt: så skal du ikke være redd for å snakke om deg, hvem du er, hva du jobber med og hvilke produkter du vet kunden din trenger.
3 grunner til det: Folk må vite det, noen trenger din hjelp og sosiale medier er i konstant utvikling. Med andre ord så må du være ekstra aktiv, for å nå ut til hele listen din. Ha i bakhodet at det er èn person daglig som søker etter din hjelp, men at hun eller han må finne deg på et vis. Hva skal du gjøre, for å være synlig og hjelpe denne personen?
Unngå å pushe salg på folk via f.eks meldinger. Det er ut og er ene og alene spammy. Ikke send meldinger til folk med link til sider, produkter, osv. I de aller fleste tilfeller liker ikke folk å bli pushet salg på, men de liker å kjøpe om de finner noe interessant.
For flere tips kan du sjekke ut instagram historiene mine i dag. @alicehamran på IG
Og husk: Gründerboksen er ute med en ny boks i Januar. Boksen med inspirasjon, verktøy, noe godt til arbeidsdagen - perfekt til deg som vil booste motivasjonen din og rocke videre som gründer. Du får også tilgang til Millennials Masterclass Basic som abonnent på gründerboksen.
Månedens boks heter en varm vinterklem, og imorgen kommer det bilder ut på sosiale medier som viser hva boksen inneholder.
Vi høres plutselig,
Og godt nytt år!
- Alice Hamran
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.